miercuri, 15 ianuarie 2014

Generatia „Beatles” !

Un articol de Gabriel Gib !

A inceput sa ploua.De azi dimineata,in loc sa ninga,ploua!

Ei si,ar intreba unii?

Ce daca ploua?

Si,ce daca ploua la voi,valcenii,ce ne pasa noua?

Poate,in alta situatie,asi considera normale aceste intrebari,dar,stind de azi dimineata in ploaie,prin orasul asta mohorit,lovindu-ma de zeci de oameni morocanosi,nervosi,apatici,fara nici o perspectiva,am inceput sa privesc altfel ploaia.

Nu"ploaia care va veni",pe care am asteptat-o,zeci de ani,cea pentru care am suferit si pe care am cintat-o,alaturi de fratele Pitis Florian,saracul,a murit,sperind ca ploaia asta,va veni in cele din urma,ci ploaia asta,absurda,ne placuta,sicitoare,poate buna pentru agricultura,dar cui ii mai pasa azi de agricultura,cind gasim de toate la super market,aduse de la capatul lumii,fara gust,e drept,dar le gasim oricind,ci,ploaia care ar trbui sa ne spele pe noi toti,de mizeriile acestui veac,mai rele si mai urit mirositoare decit am crezut,mai multe si mai absurde...

Dar nu mai zic nimic.

Ma asculta oare cineva?

Si daca nu ma asculta nimeni,mai are rost sa vorbesc? Ei ,bine,da,mai are rost sa vorbesc,chiar daca nu ma mai asculta nimeni! Dragii mei,vorbasc pentru cei ne nascuti inca,pentru cei ce-au murit de mult,pentru cei ce-au sperat,pentru cei ce-au crezut. Fac parte dintr-o generatie, (de sacrificiu) mindra de ceea ce-a facut .
Nu am nici un regret,am procedat asa cum mi-a dictat "inima" dupa legea strabuna zamolxiana si s-ar parea ca "inimile " noastre,ne-au dictat bine.

Am indragit cintecele "beatles" cu toate ca nu erau agreate de sistem,am fost in picioare,la concertele"phoenix" chiar daca asta a presupus o nota scazuta la purtare,mi-am si ne-am spus punctul de vedere,indiferent de situatie!

Credeti ca ma voi schimba acum?

Sub nici o forma! Sub ploaia aceasta,buna sau rea,suntem noi,cei nascuti liberi,cei ce hotarim destinul acestui pamint,cei ce ,nu suntem afectati,deocamdata,de sindromul acestui veac,demagogie,minciuna,coruptie,hotie,falsitate,suntem scirbiti de toate,cei care,mai speram,ca neamul acesta,va renaste,cei care mai credem in valorile romanesti,cei care,mai speram,ca aceasta ploaie,sau alta "le va potopi ,pe toate" si mai mult decit asta,luptam ca acest lucru sa se intimple!

Eu sunt un simplu om,cu bunele si relele mele,dar luati aminte la idee,pentru ca ,in final,nu suntem decit ceea ce suntem!


The Beatles


duminică, 5 ianuarie 2014

Întâlnire de gradul III: Napoleon Bonaparte și Românii !

            un articol de Gabriel Gib și Cornel Bîrsan

Citind recentul articol postat pe FB de către Gabriel Gib: Un român în armata lui Napoleon, mi-am adus aminte de o impresionantă faptă de arme petrecută în timpul campaniei lui Napoleon din Italia, în anul 1796!

Este vorba tot despre români!

Veţi fi surprinşi, dar, în toamna anului 1796, soldaţii români din Regimentul Grăniceresc Năsăud ar fi putut schimba cursul istoriei!

Campania franceză din Italia s-a datorat faptului că Directoratul francez ajunsese în impas finaciar şi a considerat că un conflict militar cu italienii le-ar fi adus o nouă sursă de bani!

Austriecii, afectaţi de campania militară franceză din Italia, au intervenit cu puternice forţe armate, din care făceau parte şi Regiment Grăniceresc din Năsăud (ulterior celebru).

Iată cum soarta i-a adus pe români, în acelaşi timp, de o parte şi de alta a baricadei generalului Napoleon Bonaparte.

Voi incepe cu:
Gabriel Gib


Un român în armata lui Napoleon

Cercetînd conexiunile familiei mele cu un anume Toma Posa Pascu, ţăran român din ţinutul Sibiului, am fost nevoit să urmăresc acest nume pe o perioadă lungă de timp datorită obiceiului, care se mai păstrează şi azi, ca primului născut dintr-o familie să i se dea, întotdeauna acelaşi nume, în cazul de faţă, Toma. Se ajunge astfel ca să nu se mai ştie cine era, de fapt, persoana despre care se vorbeşte într-un anume document, căci pe parcursul a câtorva zeci de ani, multe persoane de sex masculin, născute în aceeaşi zonă, să fie purtătorul aceluiaşi nume.

Deci, un Toma Posa Pascu, născut în anul 1782 în satul Porceşti, care aparţinea de scaunul Tălmaciului, dorind să se însoare, se hotărăşte să facă armata obligatorie, cu toate că putea scăpa de ea plecând pentru un timp, în sălaşurile de la munte, cum era obiceiul vremii.
Nu aşteaptă să fie luat "cu arcanul", ci se prezintă singur la comandamentul garnizoanei din Sibiu, solicitând încorporarea. Este repartizat într-un regiment comandat de prinţul Eugen von Schvartzenberg şi, pentru că vorbea atât limba germană, cât şi maghiara, avansează destul de rapid până la gradul de "stegar".
Odată cu cucerirea Austriei de către armata lui Napoleon, regimentul prinţului intră în subordinea împăratului francez, care porneşte în campania împotriva Rusiei.
Toma Posa Pascu, cu românii din subordinea sa, participă şi se evidenţiază chiar, în bătălia de la Smolensk, din august 1812, în urma căreia este avansat în grad, primind şi o decoraţie franceză.
Armata continuă înaintarea prin Rusia, unde, datorită frigului şi iernii foarte grele şi lipsei echipamentului adecvat, francezii sunt obligaţi să se retragă.

Într-o noapte extrem de geroasă, după ce rataseră drumul spre bazele din Polonia şi fuseseră înconjuraţi de către ruşi, ca să nu piară până dimineaţa, Toma Posa dă ordin oamenilor din subordinea sa să-şi împuşte caii, să le mănânce ficaţii, calzi încă, apoi să le dea maţele afară şi să intre în locul lor, protejându-se astfel, măcar pentru oarecare vreme, de ger şi de viscol.
Dimineaţa au fost luaţi, cu toţii, prizonieri de către ruşi.

Au stat în prizonierat 6 ani, până în vara anului 1818, când, din cei 17 români, s-au mai întors acasă, în satele din jurul Sibiului, doar 3.
Toma şi-a purtat cu mândrie decoraţia franceză inclusiv în postura de căpitan al slugerului Tudor Vladimirescu, în oastea căruia a intrat in primavara anului 1821, trecând munţii.



Istoria celebrei Bătălii de la Arcole am preluat-o din patru surse (cu trimiteri) și am mixat-o pentru a nu se pierde din frumusețea relatării faptelor.

Cele patru surse sunt:

* Gheorghe Eminescu - Napoleon Bonaparte;

* Dan Lucian Vaida, Claudia Septimia Peteanu, Ioan Seni - Repere istorice din cele mai vechi timpuri până la desființarea Regimentului II de Granită, Monografia Orașului Năsăud ( 1245 - 2008) vol I, <referințe: Ioan Pop, prof.Ion Lăpușneanu>

* Cristian Negrea - Românii care l-au oprit pe Napoleon, http://cristiannegrea.blogspot.ro/2010/01/romanii-care-l-au-oprit-pe-napoleon.html


Cornel Bîrsan:

Bătălia de la Arcole,
imortalizată de pictorii epocii, i-a creat lui Bonaparte faima de erou.


Bătălia de la podul de la Arcole (1796), pictură de Horace Vernet 1826

La 15 - 17 noiembrie <1796>, trupele erau concentrate la Areda Veneției și Albaredo, în preajma podului de la Arcole, zonă în care casele din apropiere erau transformate în fortărețe de apărare, iar asalturile armatei franceze, comandate de generalul Augereau, erau respinse de români, cu grele pierderi pentru francezi. Sunt răniți generalii Verdier, Bon, Verne şi Lannes de către puscașii de elită ai grănicerilor, acolo unde grănicerii năsăudeni respectau comenzile: "Pușcați, pușcați, vitejilor!"; "Înainte, bravii mei!" sau: "Nu vă lăsați, feciori, o dată și bine feciori!", nainte, bravii mei, trageți în carne băieți, dă pe moarte, nu cruța!".
Francezii fac încercări repetate, dar zadarnice, de a cuceri podul de la Arcole, apărat de românii din Regimentul Grăniceresc de la Năsăud. Viteazul general Augereau conduce coloana de asalt, dar este respins. Înfuriat, el își copleșește soldații cu înjurături.

Avangarda lui Augereau, apropiindu-se de pod, este atacată cu focuri puternice de anfiladă pe drumul ce venea de la Ronco. Copleşită de salvele precise ale năsăudenilor, se retrage în dezordine spre grosul diviziei. Generalul Augereau, comandantul diviziei, se pune în faţa trupelor ce se retrăgeau şi le întoarce la atac, întărindu-le cu două batalioane pe care le conduce personal.
Cu steagul în mână, generalul Augereau se avântă în fruntea trupelor sale asupra companiei căpitanului Rotaru, dispusă pe capul de pod, în semicerc pe malul drept, interzicând accesul spre trecerea îngustă peste râul Alpona. O grindină de gloanţe îi seceră pe francezi, dar aceştia, însufleţiţi de generalul lor, se avântă din nou la atac. 
Erau două batalioane asupra unei companii, un raport de şase la unu. Căpitanul Rotaru, dându-şi seama de situaţie, ordonă retragerea ordonată dincolo de pod, pe malul stâng, de unde, cu restul batalionului, ar fi putut ţine sub foc concentric îngusta traversare.
De pe malul stâng, compania căpitanului Herţa le asigură retragerea cu salve continue. Compania reuşeşte să treacă dincolo, dar cu preţul unor grele jertfe, inclusiv comandantul ei, căpitanul Rotaru, cade ucis.
Aici s-au distins prin bravură stegarul Teodor Răut şi sergentul Gavrilă.
Într-un elan victorios, francezii ajung la pod, dar comandantul lor, generalul Augereau, cade rănit, cu steagul în mână. Căpitanul Herţa dirijează un foc nemilos spre francezii care ezită. Sorţii bătăliei oscilează de o parte şi alta, nedecişi.
Văzându-şi generalul rănit, francezii dau înapoi. Trupele nebiruite ale lui Augereau se retrag, lucru cu neputinţă doar cu câteva zile mai devreme.
Sosit la fața locului, însuși Napoleon a gustat din amărăciunea acestor respingeri ale armatelor franceze.
Bonaparte îşi dă seama că a sosit momentul când el însuși trebuie să-și expună viața. Cu drapelul în mâna conduce personal coloana de atac. Dar el nu-i un Augereau, care nu ştia să vorbească ostașilor. "Soldați ! - le striga el. - Nu mai sunteți voi învingătorii de la Lodi ? ".

Napoleon at the Bridge of Arcole, by Antoine-Jean Gros, (ca. 1801), Louvre, Paris

Gloanțele șuieră, obuzele se sparg lângă el, bravul general Lannes cade rănit, Muiron încearcă să-l acopere cu trupul lui pe Bonaparte și cade ciuruit de gloanțe, dar podul este cucerit şi bătălia de la Arcole câștigată....

Muiron protejându-l pe Napoleon Bonaparte

În bătaia gloanţelor, viitorul împărat nu conştientiza că era pe cale să-şi încheie cariera de strălucit general chiar înainte de a începe. Un glonţ românesc se îndrepta direct spre pieptul său, apărat doar de faldurile căzute ale drapelului cu care nu reuşise, pentru prima oară, să-şi conducă soldaţii la victorie. Un glonţ tras de un simplu soldat ardelean ar fi putu face ca una dintre cele mai strălucite personalităţi ale istoriei militare universale să fie doar o notă obscură la subsolul unui referat despre bătălia de la Arcole.
În luptele cu Alvinzi, timp de cinci zile, Bonaparte n-a scos cizmele din picioare pentru ca, după victorie, să doarmă 36 de ore.

În raportul său către Directoratul Republicii Franceze, Napoleon recunoştea forța acestui batalion <năsăudean>, fără să știe că erau grănicerii năsăudeni, conduși de generalul german, maiorul Woestenradt. I-a identificat totuși "după mămaliga ce-o purtau în traistă", spune o glumă.
Pierderile grănicerilor năsăudeni au fost foarte mari: 135 soldați morți, 635 soldați răniți, 45 soldați luați prizonieri. Dintre răniți au mai murit în căteva zile încă 260 de grăniceri, ridicând jertfa de la Arcole la 396 de oameni...

Îmi pun o întrebare: care ar fi fost cursul istoriei dacă puscașii de elită ai grănicerilor îl împușcau mortal pe Napoleon Bonaparte, în acea toamnă a anului 1796 ?
Ciudată întrebare, nu ?


Regimentul Grăniceresc din Năsăud (în prezent Muzeu)



marți, 31 decembrie 2013

Mitul Dacic și Realitatea ! - Un articol de Gib Gabriel

Vă recomand la sfârșit de an un exceptional articol, scris cu multă îndemânare, pe baza unor informații de exceptie.
Vă doresc citire plăcută,
și
La Multi Ani !
Un cadou pentru toți din partea domnului Gib Gabriel !
Cu multă prietenie,
ing.Cornel Birsan
---------------------------------------------------------------------------

Mitul Dacic si Realitatea !

Un articol de Gib Gabriel

Ceea ce scriu aici nu este o poveste sau un roman şi nici nu am pretenţia că fac o prezentare exhaustivă a problemei. Vreau doar să punctez, în mare, traseul obiectelor, câteva personalităţi care au beneficiat de ele, dar şi să arăt care este importanţa acestora pentru neamul românesc.

Povestea este cunoscută din anul 1543, cu toate că, fiind vorba despre daci, evident că este mult mai veche. Atât de veche cât nici nu ne putem închipui, cu începuturi de dinaintea păstorilor proto-daci, care-şi păşteau turmele pe culmile munţilor Retezat, apoi spre toamnă, se călătoreau prin Parâng, coborând spre poalele Cindrelului sau în depresiunea Făgăraşului. Bineînţeles că altele erau numele acestor locuri în acea vreme. Iar în iernile lungi şi aspre, aceşti păstori au povestit pentru întîia oară legenda.

De pe vârful unui munte, Zamolxes privi la așezările din vale. Pretutindeni prin păduri, oamenii și-au făcut sălașuri și trăiau în liniște și pace, în comuniune cu natura. Ei erau copiii săi, cei care-i pomeneau numele cu respect și cu dragoste.
- Fiecărui neam, și-a zis Zamolxes, le-am dăruit câte un lucru magic pentru a păstra armonia pământului. Am să dau acum dacilor cele 12 discuri solare care dau putere, înțelepciune și dragoste, fiindcă, iată, ei sunt cei mai legați de pământul pe care trăiesc, ei iubesc cel mai mult apele și pădurile și caii, ei îmi pomenesc cu cel mai mare respect numele.
Am să fac din ei un neam mare și de temut și ca să fie așa, voi trimite pe copila zânei Bendis, cea ce sălășuiește în lacul Bucura, să le dăruiască și sabia soarelui, cea care despică piatra.
Având aceste lucruri și folosindu-le cu chibzuință, vor fi cei mai tari dintre cei tari, iar numele lor va fi rostit cu teamă de vrăsmași. Bătrânii abioi <daci> le vor păstra și atâta timp cât va mai fi o singură inimă nobilă pe pământurile dace, ele nu vor fi luate de la ei.
Păstorii de la muntele Retezat au primit sabia cu lama de lumină, cea care despică piatra și le-au dus-o abioilor s-o ascundă într-o stâncă, iar de-acolo să nu fie scoasă decât în vreme de restriște, de brațul celui mai viteaz și mai drept.
Discurile solare le-a împărțit Zamolxes celor 12 căpetenii ale oamenilor de la munte, cu jurământ groaznic să nu fie niciodată adunate toate împreună, căci prea multă putere s-ar fi grămădit atunci pe umerii unuia singur, iar puterea duce la nebunie !



Legenda s-a transmis din tată-n fiu, cu adăugiri despre cum a folosit Burebista ori, mai târziu, Decebal, darurile lui Zamolxes.


În vara anului 1543, un grup de pescari români au pătruns cu luntrile din Mureş în apele Streiului. În aceste ape ale Streiului, ei au descoperit un număr mare de monezi din aur, precum şi numeroase “sloiuri” de aur. Monedele, în număr de 40.000, deşi se spune că purtau efigia regelui Lysimach, erau monede dacice, care mai târziu aveau să poarte numele de “kosoni”.
În vechea şi proasta tradiţie românească, după un timp, pescarii au început să se certe pe avere, astfel că zvonul despre comoara descoperită de pescari a ajuns la urechea guvernatorului de atunci al Transilvaniei, cardinalul Georgio (Gheorghe) Martinuzzi, care a ordonat prinderea pescarilor şi confiscarea averii descoperite. Se menţionează faptul că oamenii cardinalului au făcut cercetări la faţa locului şi au descoperit o cameră boltită şi încă multe alte obiecte din aur, precum şi alte câteva mii de kosoni.

După aceea, Martinuzzi şi-a cumpărat câteva domenii şi a construit faimosul său castel de la Vinţul de Jos.
De aici lucrurile încep să se complice. Martinuzzi, sau oamenii puşi de acesta, au sesizat faptul că monedele (cele 40.000) nu erau identice. Până la urmă nu ştim prin ce metodă, dar până în anul 1549, ei au reuşit să descifreze un text codat de pe aceste monede. În urma descifrării textului, Gheorghe Martinuzzi a format câteva echipe de căutători, pe care le-a trimis în câteva locuri bine stabilite, cu misiunea de a descoperi noi comori, dar în special, cele 12 discuri argintii şi un pumnal (sabie) cu lamă de diamant. Găsitorului acestor comori îi era promisă o recompensă foarte mare.

Una din aceste echipe, care lucra în apropierea Sibiului, în locul numit ”vârful zidului” sau “cetatea Salgo”, a descoperit aici, în toamna anului 1550, un tezaur dacic care, pe lângă mai multe obiecte de cult, conţinea şi 5 discuri dintr-un material necunoscut, asemănător cu platina, dar mult mai dur şi extrem de uşor, fiecare cu un orificiu central şi acoperite circular cu o scriere necunoscută. Obiectele descoperite au fost trimise imediat, sub pază, nu la reşedinţa guvernatorului din Alba Iulia, ci la castelul său din Vinţ, iar echipa şi-a continuat căutările, existând indicii că în locul respectiv ar fi existat şi un tunel care făcea legătura între Salgo (Sibiel, jud. Sibiu) şi Tilişca (Sălişte, jud. Sibiu), aflată la cca. 5-6 km, unde existau alte ruine dacice şi unde se presupunea că ar mai exista un tezaur, în care s-ar afla şi celelalte 7 discuri atât de căutate.
Din cauza vremii (venirea iernii), căutările au fost întrerupte, fiind reluate în primăvara anului următor (1551).

În cea de-a doua rundă de căutări, se pare că oamenii cardinalului au descoperit în sfârşit tunelul, dar acesta fiind astupat, au fost nevoiţi să aştepte sosirea unui maistru minier din Germania, lucru care s-a petrecut abia la sfârşitul lunii august. Inaintarea prin tunel mergea tare anevoios, până în luna noiembrie, echipa reuşind să parcurgă abia 2,5 km. Şi iarna venită devreme în acel an le-a întrerupt din nou căutările.
Vestea despre căutările cardinalului Martinuzzi a ajuns la urechile împăratului Ferdinand de Habsburg, care a fost mirat de insistenţele cu care guvernatorul Transilvaniei caută nişte obiecte de cult dacice. Prin oameni de încredere s-a interesat şi aşa a aflat despre legendă.
Aceasta spunea că dacă cineva ar uni cele 12 discuri si ar introduce lama de diamant a pumnalului in orificiul central, ceva nemaipomenit s-ar întâmpla (se presupunea că posesorul acestor obiectelor ar fi căpătat o putere atât de mare, că ar fi fost de neînvins şi ar fi putut stăpâni întreaga lume, etc.).
Ce împărat ar fi rămas insensibil la o asemenea posibilitate, la a dobândi o asemenea putere? Dar oare, şi-a zis Ferdinand, cât adevăr şi câtă fabulaţie se găseşte în această poveste, spusă de ciobanii valahi? Aşa că a trimis un iezuit versat să cerceteze cu amănunţime. Numai că ceea ce a aflat iezuitul l-a făcut pe împărat să-şi dorească intens să intre în posesia acelor obiecte. Primul care le-ar fi posedat pe toate, spune legenda, ar fi fost Burebista. Ajutat de Deceneu, marele preot, acesta a reuşit să strângă toate discurile de la căpeteniile triburilor care le aveau în păstrare, le-a unit cu sabia şi a întemeiat “o mare împărăţie”, pe mulţi dintre vecinii lui supunându-i.


Nu ştim de unde, probabil din legendele care circulau în rândul romanilor ori din anumite documente pe care Ferdinand le-a primit de la Vatican sau, mai sigur, din coroborarea unor astfel de date, împăratul şi-a format o imagine asupra puterii obiectelor sacre ale dacilor, imagine care i-a produs o puternică impresie.
Faptul că Martinuzzi i-a ascuns importanţa obiectelor pe care le căuta, lăsând să se înţeleagă c-ar fi vorba doar de interesul său pentru aurul din tezaurele dacice, l-a făcut pe împărat foarte suspicios. Cineva care ar poseda o asemenea putere ar şi folosi-o şi atunci cum ar folosi cardinalul această putere, dacă nu râvnind la tronul habsburgilor?! Un mare semn de întrebare se născuse în mintea împăratului, aşa că Ferdinand de Habsburg a trimis în vizită la guvernatorul Transilvaniei pe unul dintre oamenii săi de încredere, generalul spaniol Castaldo, însoţit de o suită importantă, având instrucţiuni secrete foarte precise.

Generalul a ajuns în Transilvania în luna decembrie a anului 1551, fiind primit de Martinuzzi la Alba Iulia, după care, la insistenţele sale (ale generalului), la reşedinţa particulară a guvernatorului, de la Vinţ.
Iarăşi nu avem de unde să ştim ce s-a întâmplat acolo, cu exactitate. Probabil Castaldo a încercat să-l convingă pe guvernator să-i predea obiectele găsite, pentru a le înmâna împăratului. Cert este că Martinuzzi a refuzat şi ca urmare a refuzului acestuia, Castaldo a poruncit să fie ucis. Oamenii săi au căutat, după asasinat, aproape o săptămână prin subteranele castelului, dar este sigur că n-au găsit obiectele căutate.
Odată cu moartea cardinalului, echipele sale de cautatori şi-au încetat activitatea.


Ceea ce scriu aici nu este o poveste sau un roman şi nici nu am pretenţia că fac o prezentare exhaustivă a problemei. Vreau doar să punctez, în mare, traseul obiectelor, câteva personalităţi care au beneficiat de ele, dar şi să arăt care este importanţa acestora pentru neamul românesc.
Dacă nu toate, în mod cert, o parte din discuri şi pumnalul au intrat, prin anii 1598-1599, cu ajutorul stareţului mănăstirii Prislop, în posesia lui Mihai Viteazul. Nu mai intrăm în detalii!
Anterior, o parte din discuri au fost în posesia lui Vlad Ţepeş, s-ar părea că şi sabia. În anul 1457, când un mic corp expediţionar muntean, trimis de către Vlad în ajutorul prietenului său Ştefan şi îl ajută pe acesta să urce pe tronul Moldovei, acesta primeşte în dar câteva discuri, dar fără să ştie despre ce este vorba. În momentul în care Vlad este aruncat în închisoare de către ruda sa Matei Corvin (s-ar părea că motivul real care a dus la încarcerarea domnitorului muntean nu a fost suspiciunea de trădare, pe care ar fi încercat negustorii saşi din Braşov s-o inducă în mintea regelui ungar de origine română – povestea asta este cusută cu aţă albă, nici un istoric onest n-o poate considera ca adevarată, cel mult ca pe un motiv de suprafaţă, care ascunde adevăruri ce nu puteau fi spuse… - era de fapt, dorinţa lui Matei de a intra în posesia discurilor deţinute de Vlad, pentru că şi Matei Corvin alerga după putere: era deja în posesia câtorva discuri), el îi transmite lui Ştefan Vodă locul unde se găsea sabia şi modul în care puteau fi folosite obiectele sacre dacice.


Cu toate că n-a fost niciodată în posesia tuturor discurilor (se pare că Ştefan n-a avut decât 6 discuri şi sabia), voievodul a avut una dintre cele mai lungi domnii din istoria ţărilor române, aproape 50 de ani (1457-1504) într-o perioadă de mari frământări în lume.


Exemplele pot continua, dar nu acesta este scopul rândurilor mele. De aceea nici nu am dat evenimentele în ordine cronologică şi nici nu insist asupra motivului pentru care acţiunile posesorilor acestor obiecte de cult (începând chiar de la Burebista, asasinat în plină putere, când ajunsese să joace rolul de mediator în Imperiul roman, în acelaşi an, poate chiar în acelaşi timp cu Iulius Caesar), au avut iniţial un succes fulminant, toate au fost de scurtă durată şi de cele mai multe ori, au sfârşit tragic (vezi Decebal, Mihai Viteazul, Horea-pentru că şi el s-a aflat în posesia unor discuri, Tudor Vladimirescu, s.a…).


Deci, de-a lungul istoriei, o seamă de oameni (români) au fost în posesia unora din aceste obiecte şi au devenit, ei şi faptele lor, puncte de reper pentru istoria noastră. Din anumite motive, pe care Zamolxes, în momentul în care a dăruit dacilor aceste artefacte, le-a şi luat în considerare, nici unul dintre posesori nu a reuşit să strângă toate obiectele la un loc, deşi mulţi au dorit pătimaş acest lucru. Se pare că, cu cât un posesor de discuri dorea mai mult să le deţină şi pe celelalte, cu atât mai mult persoana în cauză devenea dependentă de puterea care izvora din ele, uitând că ele sunt de drept ale naţiei acestea, date pentru binele şi propăşirea ei. Şi foarte repede se abătea asupra sa un blestem care nu era divin, adica nu presupunea intervenţia directă a lui Dumnezeu (sau Zamolxe, dacă vreţi, cu toate că după descifrarea tăbliţelor de la Sinaia, se pare că Zamolxe nu ar fi fost decât un învăţător al Dumnezeului cel adevărat, un ante-mergător, un începător de neam şi lege…), ci se materializa prin oameni, a căror intervenţie distrugea tot eşafodajul clădit anterior (ucigaşul, sau ucigaşii lui Burebista, Bicilis, Matei, Jacopo Beauri, Trif, Varnava şi Parga, etc.).
Cele 12 discuri şi sabia de diamant (parte din ele, uneori mai multe, alteori doar una sau două) au existat în toate cele trei ţări române, au trecut într-o parte sau în alta, întâlnindu-se şi des, unindu-se.


Petru Rareş a moştenit câteva discuri, în aceeaşi perioadă în care, în Transilvania, un misterios şi bogat “principe Wolfgang” avea alte câteva şi sabia. Un aventurier italian, din anturajul domnului moldovean Aloisio Gritti, a reuşit să-i pun în legătură pe cei doi, au unit obiectele, dar ceva s-a întâmplat… în 1785, unii dintre oamenii de încredere ai lui Nicola Ursu, după moartea acestuia, au trecut în Ţara Românească discurile pe care acesta le-a avut şi care erau căutate cu osârdie de oamenii împăratului Iosif al II lea. O parte din aceste discuri s-au întors în Ardeal, altele au intrat în posesia lui Tudor Vladimirescu, 40-50 de ani mai târziu. Oameni iniţiati au ştiut în permanenţă unde se află aceste obiecte sacre ale românilor.
Din nefericire, au ştiut uneori şi duşmanii…
În 1943 a fost detaşat, în luna august, pe lângă comandamentul german din Sibiu, un personaj ciudat. Avea grad de colonel al Wermachtului, cu toate că se vedea de la o poştă că n-are nici în clin, nici în mânecă, vorba românului, cu armata. Numele sau, mai degrabă pseudonimul său era Schuller, adică “profesorul”.



Puterea sa era foarte mare, nici măcar ofiţerii SS cu acelaşi grad sau chiar superior, nu-i ieşeau din vorbă. Avea documente semnate de însusi Hitler şi o misiune secretă, care-l făcea să străbată adesea munţii în anumite zone, însoţit de călăuze din zonă, bine plătite şi apărat de plutoane întregi de vânători. Căuta insistent ceva, în special prin zonele cu ruine dacice: la Salgo, la Tilişca, dar şi prin zona de graniţă a fostului imperiu, adică Turnu–Roşu – Boiţa (Sibiu), dar şi prin zona Văratica-Turnu (Vâlcea). Era adesea văzut studiind ore în şir documente din arhivele Brukenthal, dar şi stând de vorbă cu ciobani, vânători sau preoţi din zonă. Vorbea o română impecabilă, fără accent, ceea ce, pe cei mai mulţi interlocutori, îi făcea să-l creadă român.


După trei-patru luni de căutări în zona menţionată, la începutul iernii, Schuller şi oamenii săi s-au mutat în zona Sebeş (Alba) - Frumoasa, acordând o atenţie deosebită ruinelor dacice de la Căpâlna.
Nimeni nu ştie dacă a descoperit ceva, dar în primăvara anului 1944 (luna mai) a dispărut din zonă definitiv.
Sau cel puţin, aşa se părea.
El a reapărut prin anii Ꞌ70, în Sebeş-Alba (Mullbach), fiind implicat în nişte acţiuni cel puţin ciudate, în urma cărora o serie de persoane, unele chiar foarte tinere, au fost arestate de către regimul comunist sub acuzaţia de spionaj, cu toate că din procesul public al unora dintre aceste persoane nu reieşea decât c-ar fi fost membre ale unui grup (nachtigall) pe seama căruia erau puse delicte ca: ascultare de muzica decadentă (occidentală), consum de droguri (?), sex în grup… Singurul care a fost condamnat definitiv a fost un profesor, Degau Erik. În momentul pronunţării sentinţei, el a izbucnit în plâns, strigând: ”toate astea se întâmplă numai datorită nemernicului de Schuller şi a blestematei acelea de săbii de diamant!”.
Cunoscând legenda, un coleg al lui Erik Degau, profesorul Taborsky Roland, a stat câteva minute de vorbă cu acesta, până ce autorităţile l-au luat din Casa de Cultură, unde se ţinuse procesul (public). Asta se întâmpla în vara anului 1973. Doi ani mai târziu, Taborsky Roland, profesor de istorie foarte apreciat nu numai în judeţ, ci şi în ţară (doctor în istorie), a format un grup din câţiva elevi pasionaţi de istoria antică, în special de cea a dacilor, intitulat (mai bine zis autointitulat “grupul Kesarion”), cu care a început o serie de cercetări în zona dacică de la Căpâlna. Sabia de diamant fusese găsită de nişte copii, cu cîţiva ani înainte (Ꞌ69-Ꞌ70) prin ruinele cetăţii dacice de la Tilişca (Sibiu), a stat o perioadă la “Muzeul etnografic Galeş-Sălişte”, condus în acea perioadă de către profesoara Costăchescu Maria, fiind luată apoi “pentru cercetări şi autentificare” de către o comisie şi dusă la Muzeul Bruchenthal, unde i s-a pierdut urma. Totusi, multe persoane au văzut-o şi s-au minunat de lama ei, deosebit de dură, cu trei muchii, fiecare foarte tăioasă. Lama era o piramidă, cu înălţimea de aprox. 20 cm şi cu latura bazei de 2 cm. Mânerul era format din trei şerpi încolăciţi, care se uneau la capătul acestuia într-un cap de lup. Apărătoarea de mână era ovală, cu lungimea de 8 cm şi era dintr-un smarald aplatizat. Repet faptul că lama era dintr-un diamant (învăţătoarea Popa Rafila, din Sălişte, a tăiat cu ea mai multe bucăţi de sticlă (geam) – ea, de fapt, şi-a dat seama de valoarea sabiei şi a hotărât s-o dea ăn custodia muzeului Galeş). Este de înţeles că sabia, doar prin materialele din care era făcută (mânerul era din aur, inclusiv şerpii, iar capul de lup din argint), constituia o valoare imensă, dar chiar de la început, toate persoanele care au văzut-o (mai puţin copiii), şi-au dat seama de faptul ca ea n-avea utilitate decât ca obiect de cult, deci valoarea ei materială era cu mult întrecută de valoarea istorică şi cea spirituală.
Unul dintre tinerii care formau “grupul kesarion” avusese în mână sabia, aşa că, după amiezile până noaptea târziu, discutau despre ea. La un moment dat, cineva a lansat o ipoteză care, în scurt timp, a devenit o certitudine. Sabia de diamant stă la baza legendei despre “Excalibur”!





 



vineri, 27 decembrie 2013

Adevărata Istorie a lui Moș Crăciun și a Crăciunului în tradițiile românești !

Cine este adevăratul Moș Crăciun (!) .... și ce înseamnă defapt Crăciun ?


Cred că de multe ori ne-am întrebat ce legatură are termenul românesc „Crăciun” cu Isus ? Și mai ales de ce nu avem un termen apropiat de numele lui Christos, precum anglo-saxonul „ Christmas”, ori de termenul „Nașterea Domnului” asemeni popoarele latine si nu numai ?

Crăciunul ca termen în limbile est - europene:

Christmas - engleză;
Kerstmis - olandeză:
Christmas - islandeză;
Krishtlindje - albaneză;

Natalis - latină;
Natale - italiană;
Navidad - spaniolă;
Natal - portugheză;
Nolleg - irlandeză;
Julen - daneză;
Jule - norvegiană;
Jul - suedeză;

Noel - franceză (după Sfântul Nicolae);
Weihnachten - germană (Veste de Noapte);

De unde vine termenul de „ Christmas” preluat și încetățenit de popoarele anglo-saxone ?
Christmas este un nume compus din Christ's și Mass, el derivând din termenul medieval englez „Cristemasse” .
Termenul „Crist” provine din grecul Khrīstos (Χριστός) fiind traducerea termenului ebraic "Messiah" (cel care va veni..) , iar „masse” din latinul Missa care înseamnă celebrarea Euharistiei.

Euharistia spre înțelegere:
Știm însã cã atât prin “Euharistie”, cât si prin “Împãrtãsanie” si “Cuminecãturã” noi înțelegem Trupul și Sângele Mântuitorului Iisus Hristos pe care Îl primim atunci când ne împãrtãsim sau despre Care știm cã se aflã pe Masa Sfântului Altar, unde întotdeauna este prezent în chivot, pentru împãrtãsirea celor care trebuie sã se împãrtãșeascã grabnic, în special pentru bolnavi, ceilalti credinciosi fiind sfãtuiti sã se împãrtãseascã la Sfânta Liturghie.(cf. http://www.nistea.com/teof-euharistie.htm )

Termenul derivat din latinul „Natalis” - naștere, a fost preluat de unele popoare est europene ca termen simbolistic al zilelor de Crăciun, „Nașterea Domnului Isus Christos” !
Francezii vor asimila însă Crăciunul cu Sfântul Nicolae (! ), nu cu Isus Christos, iar germanii cu o veste de noapte  (Weihnachten) !


Termenul de Moș Crăciun la popoarele est europene:

Belgia - Kerstman, Père Noël (Sf.Nicolae )
Danemarca - Julemanden
Finlanda - Joulupukki
Franța - Père Noël (Sf.Nicolae)
Germania - Weihnachtsmann (Omul din Noaptea Alba)
Irlanda - Daidí na Nollaig
Islanda - Jólamaður
Italia - Babbo Natale (Moș Natale)
Marea Britanie - Father Christmas (Părintele Christams)
Norvegia - Julenissen
Olanda - Kerstman
Portugalia - Pai Natal (Moș Natale)
Spania - Papá Noel
Suedia - Jultomten
Țările de Jos - Sinterklaas ( de la Sancta Klauss, Sf.Nicolae)
Ungaria Mikulás ( Sf. Nicolae)

Întrebări și răspunsuri !

Este interesant faptul că în general europenii și ulterior popoarele din America de Nord și Sud, asociaza termenul de Cristmas ori Natalis, Sarbătorirea Nașterii lui Isus Cristos cu Sfantul Nicolae !
Sfântul Nicolae, proteguitorul copiilor, s-a născut în jurul anului 270 și a fost preot și episcop în mai multe cetati bizantine din Asia Mică. Trăind în perioada persecuțiilor creștinilor inițiate de către Dioclețian si continuate ulterior de Galerius și Constantin cel Mare, activitatea lui de propovăduire a creștinismului l-a dus de multe ori în situația de a fi amenințat cu moartea și chiar întemnițat în repetate rânduri.

Prin pilda vieții și a faptelor sale de milostenie, Sfântul Nicolae a inspirat o cultură a bunătații și dărniciei în toate popoarele creștine, mai ales acolo unde este cinstit cu multă evlavie, prețuit și iubit.” http://www.crestinortodox.ro/sarbatori/sfantul-nicolae/sfantul-nicolae-simbol-al-blandetii-si-bunatatii-142950.html )
Sfântul Nicolae va trece la cele veșnice în anul 334, la data de 6 decembrie, data la care este sărbătorit în mod oficial în calendarele creștine ! Trebuie amintit și nu uitat faptul că toți copiii lumii, și uni dintre noi (!) îl așteaptă în seara de 5 decembrie !
Cum se face atunci că majoritatea popoarelor europene îl sărbătoresc pe Sfântul Nicolae (Santa Claus) odata cu seara de Christmas , Natale, în 24 decembrie ?

Atunci cine este Moș Crăciun ?

Termenul de Crăciun în viziunea wikipedia:
- calatio - adunare generală ((Pericle Papahagi, Vasile Pârvan, Sextil Pușcariu, Theodor Capidan, Nicolae Drăganu )
- creatio - creație ( Aron și Ovid Densusianu , Al. Rosetti, Al. Graur)
- korochun (корочун, карачун în rusă), Kračún (în cehă și slovacă) - sărbătoare păgâna a slavilor pentru solstițiul de iarnă
- în limba maghiară denumirea Crăciunului este Karácsony. Conform Lexiconului de la Buda termenul a fost preluat pe filieră latină, din (in)carnationem, la fel ca și românescul Crăciun.
- termenul Crăciun este un cuvânt de origine daco-tracă legat de sărbătorile focului cu ocazia solstițiului de iarnă ( Sorin Paliga)
- termenul de Craciun derivă de la albanezul kercu „bucată de lemn”, în italiană Ceppo („Crăciun”, dar și „creangă”/„cracă”) tot așa și în română Crăciun ar însemna „crenguță”/„crăcuță”. Aceasta posibilitate lingvistică este susținută și de obiceiul roman de a pune crenguțe / crăci de copac la casele oamenilor cu ocazia solstițiului de iarnă și a festivităților Sol Invictus.

Concluzie:

Postările de pe wikipedia și alte pagini, repet sunt in general incomplete sau făcute în baza unor selecții de denaturare a realității adevărului istoric și cultural.

In articolul : Adevărata Istorie a Bradului de Crăciun !(http://kolokyntos.blogspot.ro/2013/12/adevarata-istorie-bradului-de-craciun.html )

scriam: „ Dacii venerau Bradul, considerând că fiecare dintre oameni este asemeni unui brăduț la naștere, iar la sfârșitul vieții, ca un brad doborât de furtună !
Obiceiul împodobirii bradului rezidă dintr-o veche tradiție a poporului român, în care câțiva uncheși <!> aduceau, la moartea unui semen al lor, un brad pe care îl îmbrăcau cu hainele mortului, iar în vârf puneau căciula albă “simbol al purității“ <vezi steaua din zilele de azi!>.”

Aceștiuncheși” care aduceau Bradul la Nașterea sau Moartea unui semen de a lor erau “moșii cu crăcile de brad” , sau altfel spus: MOȘ CRĂCI-UN !

Acești moși, probabil, mari preoți ai dacilor, erau venerați ca „ divinități sacre de tip gerontocratic” (cf.Mircea Vulcănescu), prezența lor la nașterea și moartea individului fiind determinantă în structura civilizației și tradițiilor geto-dacilor.

De la acești Moși Crăciuni derivă și numele Crăciunului dat de români Sărbatoriri Nașterii lui Isus Christos !

Deoarece la daci, Bradul reprezenta începutul vieții, dar și continuitatea și moartea individului, aceștia au creat o legătură între povestea Nașterii, Vieții și Morții, prin crucificarea lui Isus Christos, ca o conexiune între brad - om - cruce din lemn.”

Această sărbatoare legată de nașterea lui Christos a fost pusă în directa conexiune și cu sărbatorirea de către daci a Solstițiului de Iarnă la 21 decembrie, sarbatoare care marca trecerea de la anul îmbătrânit la NAȘTEREA celui nou !

Termenul de Crăciun va fi preluat și de popoarele aflate în vecinătatea dacilor, sub diferite forme:
- karacsonyi - maghiarii
- kracun - bulgarii, cehii, slovacii
- Kerecunj - ucrainienii carpatici

Ce să mai spun, asemeni lui Anonymus !

Ca și o curiozitate este și faptul că francezii au preluat de la daci, prin filiera gotica, această tradiție a bradului, preparând în Seara de Crăciun celebra „lor” prăjitură „Bûche de Noël sau Buturuga de Crăciun „ (!), care este adusă de Moșii care vin cucrăcile de brad ”, „Moș Crăciun”, nu „Moș Nicolae” !





Pofta Bună, ... și Sărbători Fericite în continuare !


pt.conf.
ing.Bîrsan Cornel